Як обрати та налаштувати софтбокс для фотостудії
Покупка першого світла завжди трепетний і відповідальний момент. Іноді це закінчується невдачами та розчаруваннями, але це все ж лише поодинокі випадки. І зазвичай до успіху не вистачає лише трішки. Натомість, професіонали знають, що технічне опанування власного світла – тільки половина справи. Значно важливіше знати і вміти використовувати різні типи модифікаторів. З ними і вчитися легше, і перспектив більше, адже як знімати з імпульсним світлом, коли воно дає жорстке світло.
Якщо ти вже знаєш, як синхронізувати фотоапарат зі студійним світлом, то так само з легкістю скажеш, який головний тип модифікаторів освітлення. Звісно ж, той, який дозволить отримати найбільш м’який світлотіньовий малюнок – софтбокси!
Так, як можна подумати, софтбокси – це просто «м’які коробочки» для джерел освітлення. Проте таке спрощення буде помилковим, адже до будь-якого покращувального обладнання треба ставитися так само відповідально, як і до основного, бо від нього залежать ті особливості, без яких зображення не виглядає привабливо. Саме тому варто передусім розібратися з будовою софтбоксів, аби не виникали питання про те, як налаштувати софтбокс у студії чи як підключити софтбокс до фотоапарата.
І все ж, головний елемент – та сама коробочка, яка складається з кількох шарів. Зовнішня частина корпусу виготовлена зі звичайної щільної тканини, яка не пропускає світлові промені. А от внутрішня частина не просто не пропускає світло, але й відбиває його. Це спеціальний рефлектор, який потрібний для посилення основного джерела.
Та якщо ти вже встиг подумати, що можна значно посилити свій спалах за допомогою софтбокса, то ці сподівання марні, оскільки це компенсують інші частини модифікатора. Зокрема, в кожному боксі є дифузори, які розсіюють світло, у такий спосіб «відрізаючи» невеличку його частинку. Їх усього два – також внутрішній і зовнішній. Однак, залежно від потреб, можна використовувати лише один, роблячи світлотіньовий малюнок більш жорстким.
Окрім частин, які безпосередньо впливають на освітлювальні характеристики, будова софтбокса обов’язково містить елементи каркасу і кріплень.
Перше доволі просте – це спеціальні спиці, які натягують корпус і тримають його форму, щоб не було неправильних тіней чи ще якихось недоліків. Вони можуть бути «самостійними» – тримати основу без з’єднання між собою, а також парасолькового типу – обов’язково мати внутрішні елементи з’єднання спиць.
Друге дещо складніше. Всі кріплення кільцеві. Однак тут є свій золотий стандарт – зручний Bowens mount, який трапляється у більшості софтбоксів та інших модифікаторах. Завдяки спеціальним пазам встановити встановити бокс у це кріплення так само просто, наприклад, як встановити синхронізатор на фотоапарат.
На противагу цьому стандарту існують кріплення, які створюють компанії виробники, як, наприклад, Godox. Такі «персональні» кріплення доволі схожі на еталон і зазвичай відрізняються лише розмірами та потрібні радше як маркетинговий хід, аніж реальне покращення.
Найбільш важлива і різноманітна характеристика софтбоксів – їхня форма. Саме це, насамперед, впливає на особливості світлотіньового малюнка. З цим варто розібратися детальніше.
Звісно ж, для початку важливо ознайомитися із найбільш поширеними та популярними типами квадратними і прямокутними. Недосвідчений користувач відразу ж може подумати, що ці типи мають бути фактично однаковими, адже мають схожу форму, але це не зовсім так.
Квадратні софтбокси насправді вважають базовими тому, що вони дають малюнок і відблиск максимально схожі на денне світло, що проходить через вікно. Попри це вони не можуть похвалитися ідеальною м’якістю та розсіяністю світла, а також зазвичай бувають малих та середніх розмірів, що сприяє звуженню сфери їхнього використання. Зокрема, найкраще ці бокси підходять для неростових портретів та предметної фотографії.
А от головна перевага прямокутних софтбоксів над квадратними полягає також у формі. Але не тому, що відблиск схожий за вікно, а тому, що прямокутний софтбокс може повністю покривати площину зйомки. Тобто, якщо ти знімаєш горизонтальне фото, то варто горизонтально повернути і основу модифікатора, а якщо твоє фото буде вертикальним, то відповідно повернути обладнання у вертикальне положення. Це дозволяє рівномірно заповнити кадр, уникаючи небажаної віньєтки чи інших недоліків.
Квадратним і прямокутним софтбоксам можна протиставити відразу кілька інших різних форм, які загалом можна об’єднати як заокруглені та круглі.
Власне, заокруглюватися сітлові модифікатори починають з октабоксів. Це все ще бокс, у якому доволі чітко видно кути, але завдяки тому, що кількість панелей збільшується з чотирьох до восьми, форма все ж змінюється. І це дає свої переваги. Зокрема, завдяки більшій кількості відбиваючих поверхонь світлотіньовий малюнок буде більш м’яким, ніж у двох попередніх типів.
Також важливий плюс октабоксів у тому, що вони дають не такі жорсткі тіні на головному та фонових об’єктах. Вони часто бувають доволі великих розмірів, що значно розширює можливості їхнього використання. Щонайменше з ними можна не обмежуватися в зйомках портретів – робити фото у повний зріст.
Ще більше панелей і відповідно більш заокруглений вигляд мають параболічні софтбокси. Саме кількістю панелей вони і відрізняються від октабоксів. Але цього цілком вдосталь, аби розширити сферу використання цього типу обладнання до відеозйомки. Це відбувається завдяки тому, що параболічні бокси зазвичай трішки глибші та дають більш глибоке і розсіяне світло навіть за використання постійного світла.
Схожими до параболічних, але вже зовсім ідеальних за своєю формою можна назвати власне круглі софтбокси. Звісно ж, це ті модифікатори, котрі завдяки своїй будові дозволяють отримати джерело світла максимально наближений до природних. У такий спосіб освітлення із круглими боксами стає фактично максимально розсіяним, а тіні максимально м’якими.
Більшість інших типів софтбоксів доволі специфічні у сферах свого використання і не можуть похвалитися такою ж популярністю. Вони можуть мати як чотирикутну, так і округлу форму.
Серед перших можна виокремити стріпбокси. Фактично це теж прямокутні модифікатори, але зі співвідношенням сторін 1:3. Їх також можна використовувати для портретів чи будь-яких інших зйомок на середніх планах, однак значно частіше вони слугують імітатором вікна саме завдяки своїй витягнутій формі та для створення контурного світла, оскільки можуть давати доволі тонко направлене освітлення.
З-поміж округлих потрібно згадати насамперед сферичні софтбокси. Їх також називають чайна-болами, адже вони мають доволі схожий вигляд і принцип розподілення освітлення. І саме в цьому розподіленні їхня головна перевага. Вони освітлюють не тільки об’єкт фото, але й усю локацію зйомки.
Схожі характеристики має й інший тип – циліндричної форми. Ця форма може мати світлоформуючу поверхню як на 360º, так і лише на 180º. Головна сфера використання таких модифікаторів – інтер’єрні зйомки, коли світло повинне бути всеохоплюючим і не залишати неприємні тіні. Окрім того циліндричні бокси часто використовують і для сюжетних портретів.
Окрім комплекту і типу важливо також звернути увагу на розміри. Звісно ж, чим вони більші – тим краще. Але й тим потужніше джерело світла має бути. Тому все залежить від потреб. Репортажним фотографам, можливо, вистачить навіть малих накамерних софтбоксів, а файн-арт фотографам, які знімають складні масштабні постановки, знадобиться найбільший октабокс, що тільки існує. Сьогодні на ринку розміри знайдуться будь-які від 20х20см до 200см в діаметрі.
Зрештою, нічого складного у виборі софтбокса немає. Варто лише визначитися із власними потребами і жанровою специфікою. Якщо ваш профіль – неростові портрети і не надто великі предмети, то варто розглянути чотирикутні софтбокси. Якщо ж освітлювати треба більші об’єкти, то відповідно твій вибір – модифікатори округлої форми. А для інших випадків варто шукати спеціальні бокси, які можуть мати зовсім різну форму.
Шукаючи софтбокс відвідуйте наш сайт чи магазин за адресою Київ, Сверстюка 11б (БЦ Армарис), адже у нас завжди знайдеться модифікатор потрібної форми і розмірів! І читайте наш блог, адже у нас найкращі поради щодо того, як користуватися обладнанням у фотостудії та за її межами!