Макрозйомка: як відкрити новий світ за допомогою фототехніки
Етапів становлення фотографа існує чимало. Можна навіть подумати, що у кожного цей шлях унікальний, але це не зовсім так, адже деякі кроки на шляху до звання професіонала будуть спільними для всіх, хто тримає в руках фотокамеру. Головний з таких універсальних етапів – період самовизначення, коли фотограф намагається відшукати ідеальний для нього жанр.
Обов’язковим складником жанрового пошуку, звісно ж, є і макрозйомка. Чимало контент-мейкерів цю позицію пропускають доволі швидко, але ті, хто все ж зупиняються на цьому варіанті, мають можливість зануритися у справді новий світ.
Водночас, яким би новим і незвіданим цей світ не був, а все ж гарні знімки вимагають певних знань, вмінь і, що головне, грамотного підходу до вибору техніки. Отож, саме з технікою і варто розібратися, адже без неї макро буде зовсім не маленьким.
Що потрібно для макрозйомки?
Приладдя, що може знадобитися для зйомки найбільш крихітних об’єктів, існує дуже багато. А тому його варто розділити на те, без якого зовсім не вийде нічого зняти – назвемо його основним, і те, яке значно полегшить життя та покращить якість кадрів – його можна назвати допоміжним.
Розпочати, звичайно, потрібно з головних частин апаратури макро-фотографа.
Перше, і головне, з чого починається вибір комплекту для макрозйомки, – фотоапарат. І насправді камера може бути будь-якою, адже вона найменше впливає збільшення крихітних об’єктів і лише важить своїми можливостями у експозиції, що й визначають, як налаштувати фотоапарат для макрозйомки. Водночас все ж у деяких випадках важливі окремі функції фото- чи відеокамери.
Насамперед, оскільки деякі об’єкти макрофотографії можуть рухатися, то має бути відповідна якість програмного забезпечення, яке пов’язане з автофокусом, бо треба швидко «ловити» предмети і стримувати їх в межах зони різкості. Так само важливим може бути і додаток для дистанційного керування камерою.
Для тих же випадків, із рухливими об’єктами, треба висока швидкість серійної зйомки, адже в макро навіть рух на кілька міліметрів може означати втрату потенційно якісного кадру. І, звісно ж, перевагою може бути відсутність дзеркала, адже його гучне спрацювання може відлякувати комах і навіть рослини, гриби. Натомість у бездзеркалок такої проблеми немає, бо вони майже безшумні, а в деяких бездзеркальних камер навіть є беззвучний режим.
Значно важливіша для зйомки мініатюрних об’єктів оптика. Сказати однозначно, який об’єктив потрібен для макрозйомки, не можна, адже вони відрізняються фокусною відстанню, світлосилою і, найважливіше, мінімальною дистанцією фокусування.
Оскільки досягнути великих діаметрів діафрагми у макрооб’єктивах доволі складно фізично, то довго обирати не доведеться – найбільш поширена апертура макрооптики близька до f3.5-4.5. Водночас якісне розмиття фону досягається за допомогою максимально близької відстані до об’єкта зйомки.
Окрім того важливо звертати увагу на якість зображення на різних значеннях діафрагми, адже найкраще знімати макро на прикритій чи й зовсім закритій апертурі.
Щодо фокусної відстані, то це параметр доволі суб’єктивний. Ті, для кого макро стосується лише кількох конкретних предметів, обиратимуть більшу фокусну відстань, щоб закцентувати увагу на головному. А ті, хто знімає не один об’єкт, а весь макросвіт відразу, значно краще впораються зі своїми завданнями за допомогою об’єктивів із меншою фокусною відстанню.
Заразом, важливо розуміти, що макрооптика не завжди бюджетна і чимало новачків, які лише пробують себе у цій справі, не мають можливості купити дорогу лінзу. І тут є рішення – макрокільця – спеціальні перехідники, що дозволяють змінити мінімальну дистанцію фокусування. Це звичайні пластикові чи металічні адаптери, які встановлюються між об’єктивом і камерою. Вони можуть бути безфункційними або зберігати весь функціонал лінзи – забезпечувати автофокус і перемикання діафрагми.
Також існують ще дешевші пристосування у вигляді додаткових close-up лінз. Це збільшувальні лінзи, що кріпляться до об’єктива за принципом світлофільтрів, тобто на внутрішню різьбу. Вони зовсім невеликі, але й мають відповідний незначний ефект, а також очевидно зменшують різкість основної лінзи.
Від основного обладнання для макрозйомки до допоміжного перейти варто через ті технічні засоби, які не можна зарахувати ані до перших, ані до других – світло. Без нього справді складно обійтися, хоч і цілком можливо. Воно буває різним. Часто фотографи використовують LED-панелі, які дозволяють отримати розсіяне світло на відносно невеликій площі. Однак воно має свої недоліки, зокрема, воно може створювати тінь від об’єктива.
Найкращою альтернативою світловим панелям у макрофотографії є спеціальні кільцеві спалахи. Вони встановлюються на передній край об’єктива і дозволяють отримати таку ж якість освітлення. А завдяки наявності дифузора світловий промінь виходить доволі м’яким. Також сьогодні на ринку з’являється все більше кільцевих світлодіодних ламп, які працюють за тими ж принципами.
Серед власне допоміжного приладдя, насамперед, потрібно виділити штативи. Вони потрібні для стабільності позиції зйомки, адже, як вже зазначалося, навіть найменший порух камери може все змінити. Безумовно, маючи якісне світло і знімаючи на коротких витримках, можна обійтися і без опори, але саме штатив дозволяє уникати проблем із невдалим фокусуванням і триманням важкого обладнання.
З іншого боку штатив важливий і тому, що дозволяє використовувати інші аксесуари для макрозйомки. Головне з таких доповнень – планки макрофокусування. Вони допоможуть змінювати відстань до об’єкта без надто різких перепадів у дистанціях, у такий спосіб допомагаючи уникати втрати об’єкта зйомки з поля зору камери.
Отже, відповіді на те, що таке макрозйомка, у фотоапараті не знайти, адже окрім самої камери не менш важливі такі складники, як оптика, світло та штативи, без яких якісно зняти щось мініатюрне буде доволі складно. Точно так само це працює і з фото, і саме тому, розмірковуючи над питанням – «на яку відеокамеру знімають комах?» – треба поцікавитися і лінзою, що цієї камери прикріплена.
У нашому магазині ти зможеш знайти все потрібне для макрозйомки – від бездзеркальних камер із найшвидшою серійною зйомкою до найбільш стійких штативів. І, звісно ж, у нас знайдуться найкращі макрооб’єктиви як для професійних камер, так і для смартфонів. А купити цю та іншу техніку можна на нашому сайті з доставкою в будь-який куточок України або безпосередньо за адресою Київ, Сверстюка 11б (БЦ Армарис).