Як обрати світлофільтр для фотоапарату?

Як обрати світлофільтр для фотоапарату?

RSS
e
02 січня 2024

Що таке світлофільтри або як змінити фото за допомогою додаткового скла?

Будь-який фотограф завжди шукає ідеальну для себе камеру, яка лежатиме в руці та виконуватиме всі можливі функції. Проте лише недосвідчені фотографи можуть вірити в те, що така камера існує. Професіонали ж знають, що ідеальною повинна бути не камера, а набір її основних компонентів та аксесуарів, якими можна покращити функції, якості яких не вистачає.

Особливо важливо в цьому питанні використовувати засоби для покращення оптики, адже лінза об’єктива – перше, куди потрапляє світло, а отже й зображення. А яке найкраще рішення для покращення скла? Звісно ж, світлофільтри.

Аксесуари у вигляді лінз-насадок насправді не нова технологія, як могло б здаватися з огляду на складність деяких із них. Потреба у впливі на світловий промінь була завжди. А оскільки виготовляти об’єктиви чи навіть цілі камери відразу зі спеціальним склом надто дорого, то відповідно з’явився варіант саме з фільтрами, які можна легко під’єднати саме тоді, коли потрібно, і без втрати якості.

Перші ж світлофільтри з’явилися ще у час чорно-білої плівкової фотографії майже століття тому і були кольоровими – для «відрізання» зайвих спектрів і посилення протилежних, аби компенсувати недоліки плівки. Але сьогодні вони зовсім втратили свою популярність, адже сучасний ринок пропонує значно більшу кількість кращих за своїми функціями лінз-насадок для більш досконалих цифрових камер.

Тож, які фільтри купувати для фотоапарата?

Насамперед, варто розібратися з розподілом світлофільтрів, адже значна їхня варіативність зумовлює виокремлення певних груп. Цей розподіл доволі умовний, він передбачає існування двох типів додаткових лінз – універсальних і художніх. Оскільки найпопулярніші все ж перші, то з ними варто ознайомитися передусім.

Головний представник універсальних лінз – UV-фільтри. Це невеличкий шматочок скла, який під’єднується до об’єктива і виконує дві базові функції. Перша полягає у «відтинанні» ультрафіолетових променів, що дозволяє уникати паразитного синюватого «задимлення». Це робить картинку більш чистою і зовсім трішки контрастнішою. Однак значно відоміші ці світлофільтри своєю більш стандартною – захисною – функцією. І насправді їх значно частіше купують саме для уникнення механічних пошкоджень.

Ще один тип універсальних фільтрів, що допомагає позбутися зайвих елементів на фото – PL/CPL-фільтри або ж поляризаційні. Вони потрібні для зміни вигляду поверхонь, що можуть відбивати світло, а саме для зменшення чи збільшення кількості відблисків. Зокрема, найчастіше їх використовують для пейзажів, яких потрібно досягнути максимальної прозорості поверхні води або зробити небо більш контрастним.

Діють поляризаційні фільтри відповідно за принципом відтинання поляризованого світла. Тобто з такою лінзою камера захоплюватиме лише частину світлових хвиль, а не всі наявні. І це працює навіть з фотонами, що відбиваються від молекул води в повітрі – яскравий приклад ті ж знімки неба.

Інший не менш популярний серед універсальних світлофільтрів – ND (Neutral Density) або ж нейтрально-сірий фільтр. Як вибрати цей аксесуар – питання дещо складніше, адже ND-фільтри різняться за принципом дії та пропускними здатностями.

Щодо механіки роботи цього типу лінз, то розрізняють постійні фільтри і змінні. Перші працюють на основі спеціального нейтрального сірого пігменту, який наносять на скло. Саме він і «прибирає» зайве світло. Натомість у змінних сірого пігменту немає: вони працюють за допомогою тієї ж поляризації. В основі таких фільтрів завжди є два поляризаційні фільтри, які під час повороту змінюють ступінь «відрізання» світлових потоків.

Як можна здогадатися, принцип дії впливає і на світлопропускну здатність. Саме тому кожен ND-фільтр має індекс. Для постійних це завжди парне число, яке позначає коефіцієнт зменшення світла – ND2/4/8/…, а для змінних кількість стопів, на яку змінюється світловий потік – ND2-5/6-9.

Використовують ND-фільтри у випадках, коли потрібно зберегти сталі налаштування експозиції в умовах надмірного світла. Наприклад, для портретів на відкритій діафрагмі у яскравий сонячний день або ж для зйомки відео на одному значенні витримки, щоб уникнути різких переходів у тій же діафрагмі.

Тепер, коли ми знаємо, які існують універсальні фільтри, можна розібратися з художніми. Їх існує доволі багато, а тому ознайомитися зі всіма не вийде. Відтак варто розглянути найпопулярніші та дати загальну характеристику більшості інших.

Зокрема, почати треба із Mist-фільтрів, адже це найпопулярніші мистецькі лінзи. Вони потрібні для створення ефекту «туману», який дозволяє зробити ділянки світла та тіней більш м’якими. Так само більш плавними стають і переходи між яскравими елементами і темними. Ці лінзи часто використовують для сюжетних портретів і зйомок для модних журналів, адже вони дозволяють отримати картинку схожу на сон та зробити ефект глянцю ще більш витонченим.

Інше популярне художнє скло-насадка – Streak-фільтри. Їх рідко можна побачити на об’єктивах фотографів, але точно часто можна помітити на оптиці відеографів. Це пов’язано з кінематографічністю ефекту цих лінз. Вони потрібні для того, щоб змінити вигляд джерел світла в кадрі. А саме зробити з точкового джерела лінійне у вигляді променю. У такий спосіб можна легко перетворювати світло від нічних ліхтарів, сонця, фар автомобілів на справжнє кіносвітло.

Зворотній до Streak-фільтрів ефект дають Light Pollution лінзи. Вони повністю прибирають відблиски навколо світла, аби це не заважало глядачеві. Це потрібно переважно для кадрів, де є багато джерел освітлення.

Окрім того існують і Rainbow Dazzle фільтри, які так само доповнюють світло в кадрі, але створюють не просто лінійний відблиск, а відбиття у вигляді веселки.

Також до художніх належать фільтри із деформованими лінзами, які створюють різноманітні ефекти, як то розбите скло, калейдоскоп чи діамант, щоб надати фотографіям цікавішого вигляду. Їх використовують переважно у портретних зйомках, а також для створення особливих натюрмортів чи цілих історій у фото.

Окремо варто згадати й анаморфні лінзи. На відміну від усіх інших вони не просто взаємодіють зі світлом, а змінюють співвідношення знятої картинки. Це потрібно для того, щоб у процесі обробки відео розширити стиснене зображення і отримати максимально «кіношне» співвідношення сторін та глибину.

Сьогодні існує чимало різних типів фільтрів, що виконують майже усі необхідні функції. Відповідаючи собі на запитання «як підібрати світлофільтр до фотоапарата?», завжди потрібно враховувати умови зйомок та бажаний результат. Якщо ти пейзажний фотограф, то, найімовірніше, тобі потрібно мати ND i PL фільтри, щоб регулювати кількість світла та відблиски. Якщо ж портретист, то варто подумати про покупку художніх фільтрів. А якщо ти знімаєш відео, то у пригоді стануть анаморфні лінзи.

Водночас не варто обмежуватися конкретними фільтрами, орієнтуючись на інших. Значно краще самостійно добирати потрібну лінзу, адже тільки ти знаєш, яка підійде саме тобі.

У нашому магазині ти зможеш знайти найкращі на ринку фільтри компанії Freewell. Із Freewell не доведеться думати про те, який захисний фільтр купити, про ND-фільтр який вибрати, адже ця компанія перетворює складний вибір світлофільтра для фотоапарата на процес цікавих фотоекспериментів. Вони пропонують найбільш різноманітний асортимент лінз для будь-якої техніки від смартфонів до фото- і відеокамер, а їхні технології різьбового та магнітного кріплення дозволять обрати фільтр для будь-яких умов.

Тож, не гай часу, обмірковуючи, які фільтри використовуються для фотоапарата. Краще відвідай наш магазин за адресою Київ, Сверстюка 11б (БЦ Армарис) або замов світлофільтри на сайті, звісно ж, із доставкою в будь-який куточок України!

e
0 comments
Комментариев ещё нет — ваш может стать первым.